Het Nieuwe Nassen

De voedseltransitie maak je niet alleen – daar zijn nieuwe coalities voor nodig. Het Nieuwe Nassen is zo’n beweging, waarin verschillende schakels uit de keten elkaar vinden. In de Rotterdamse regio verbindt Het Nieuwe Nassen ondernemers, chefs, boeren en inkopers die samen werk willen maken van een duurzamere voedselketen. Het Nieuwe Nassen is een initiatief van BlueCity Rotterdam. De Tuin van Holland is betrokken partner in verschillende projecten. 

Challenge Lokaal & Natuurinclusief inkopen

Hoe krijgen we meer lokaal geteelde seizoensproducten op het bord in de Rotterdamse horeca? Het Nieuwe Nassen daagt Rotterdamse horecaondernemers en chefs uit. De opdracht was helder: koop meer lokaal bij de boer en geef het een plek op de menukaart. Via de Challenge Lokaal & Natuurinclusief inkopen maken de restaurants kennis met producten en leveranciers. Chefs Perry de Man en Pepijn Schmeink zorgen voor inspiratie en advies aan hun deelnemende collega’s.

De Challenge was een samenwerking van BlueCity, Rotterdam de boer op!, Greendish en De Tuin van Holland. Onze bijdrage lag vooral in het verzamelen van inzichten: welke praktische obstakels ervaren chefs en inkopers? Waar sluiten de bedrijfsvoering van boer en horeca niet op elkaar aan? En welke creatieve oplossingen blijken te werken, bijvoorbeeld door slim samen te werken of door nieuwe gerechten te ontwikkelen? Deze lessen zijn waardevol, omdat ze ook buiten Rotterdam toepasbaar zijn en de basis vormen voor vervolgstappen binnen Het Nieuwe Nassen.

Lees meer over de Challenge in onze blogs

Het Nieuwe Nassen inkoperscollectief

In Het Nieuwe Nassen Inkoperscollectief slaan BlueCity, Rotterdam de boer op!, De Tuin van Holland, MVO Nederland en een groeiende groep inkooppartijen de handen ineen. Met als doel: het structureel vergroten van de vraag naar lokaal en natuurinclusief geteelde gewassen die biodiversiteit en bodemgezondheid versterken. Door gezamenlijk een sterke keten te realiseren, kan de horeca makkelijker kiezen voor lokaal en natuurinclusief. Zo zetten we een concrete stap richting een gezond, eerlijk en lokaal voedselsysteem.

Aphra van den Berg, programmaleider van De Tuin van Holland: “De Tuin van Holland heeft als doel om de markt van natuurinclusieve producten uit de regio te vergroten. Het Nieuwe Nassen heeft een enorm potentieel om vraag en aanbod in de regio duurzaam te verbinden. En het broodje is daar een heel smakelijk voorbeeld van!”

Het RotterBammetje

Het eerste gezamenlijke project van het Het Nieuwe Nassen inkoperscollectief is het RotterBammetje: een broodje dat volledig met lokale producten is samengesteld – van graan tot beleg. Alle ingrediënten zijn seizoensgebonden en 100% plantaardig. Het RotterBammetje verandert met de seizoenen mee – net als de oogst van de boeren. De receptuur wordt ontwikkeld door Perry de Man en Pepijn Schmeink, Rotterdamse chefs en ambassadeurs van Het Nieuwe Nassen. Horeca en foodservice kunnen de ingrediënten voor het RotterBammetje bestellen via Lokalist en Bidfood.

Het Nieuwe Nassen Meet-Up XXL: ontmoetingen die naar meer smaken

De transitie naar een duurzamer voedselsysteem vraagt om samenwerking in de hele keten. Met de Meet-Up XXL faciliteert Het Nieuwe Nassen ontmoeting en business: een netwerkevent waar natuurinclusieve boeren, innovatieve voedselondernemers, chefs, cateraars en inkopers niet alleen kennis kunnen maken, en liefst ook meteen tot zaken komen. ‘Niet lullen, maar inkopen’ is het devies in goed Rotterdams.

Vanuit De Tuin van Holland waren wij mede-organisator, omdat het bijdraagt aan ons doel: het samenbrengen van spelers in een economisch én ecologisch gedreven keten. Bouwen aan een eerlijker en gezonder voedselsysteem, van bodem tot bord, dat moeten we samen doen.

Het Nieuwe Nassen Meet-Up XXL 2025

Het Nieuwe Nassen organiseerde 26 mei weer de Meet-Up XXL – hét netwerkevent waar natuurinclusieve boeren, lokale innovatieve voedselondernemers, chef-koks en cateraars uit regio Rotterdam elkaar ontmoeten. Het doel: nieuwe

Lees verder »

Het Nieuwe Nassen Meet-Up XXL 2024

Smaak, gezondheid en biodiversiteit kwamen samen tijdens de Het Nieuwe Nassen Meet-Up XXL. Vanuit De Tuin van Holland waren wij medeorganisator van dit netwerkevent voor natuurinclusieve boeren, lokale innovatieve voedselondernemers

Lees verder »

Met Het Nieuwe Nassen zet BlueCity gezond, duurzaam en circulair ondernemen op de kaart in de Rotterdamse horeca en foodretail. Inmiddels hebben zo’n 50 horecazaken zich aangesloten bij Het Nieuwe Nassen. Daarmee is een lokale beweging ontstaan van Rotterdamse restaurants, voedselondernemers, natuurinclusieve boeren, projectpartners en brancheorganisaties die zich samen inzetten voor de voedseltransitie. 

De aanpak is Rotterdams: samen doen en kennis delen. Challenges en meet-ups met kennis- en inspiratiesessies bieden praktische handvatten en concreet handelingsperspectief om direct zelf aan de slag te gaan met onderwerpen als plantaardig koken, lokale producten, circulaire kansen en terugdringen van  afval en voedselverspilling.