Projecten
Talloze lokale initiatieven werken aan korte ketens met duurzaam geteelde producten – meer en minder succesvol. Echt opschalen blijkt echter lastig. En daarmee blijft het te kleinschalig om boeren de gelegenheid te bieden om te schakelen naar een natuurinclusieve bedrijfsvoering.
De uitdaging is duidelijk: hoe wordt gezond, lokaal, puur eten weer het nieuwe normaal? Welke obstakels en drempels kennen de verschillende ketenpartijen? En wat is er nodig om die keten alsnog in beweging te krijgen? Het vraagt een verandering op zowel kennis, houding en gedrag.
De Tuin van Holland wil de Nederlandse marktvraag verbinden aan de verduurzaming van ons landschap. In de supermarkt komt deze omslag onvoldoende op gang. Door samenwerking met grootschalige afnemers hopen we deze vraag een structurele impuls te geven. Hierbij zetten we in op horeca, zorginstellingen, catering en werklocaties.
Met de praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ willen we publieke inkopers inspireren én ondersteunen om hun inkoopkracht bewust in te zetten voor een gezonde bodem, een sterke regio en een voedzame maaltijd. Met succesfactoren, tips, tools, checklists voor elke fase van het inkoopproces én best practices uit de praktijk.
In het Haagse provinciehuis past het cateringteam de uitgangspunten van De Tuin van Holland al jaren toe. Practice what you preach, nietwaar? Hardlopers als brood, zuivel, groente en vruchtensappen komen van biologische producenten dichtbij. Het cateringteam serveert inmiddels 80% plantaardig en 40% lokaal, met groenten in de hoofdrol, en werkt actief aan het terugdringen van verspilling.
De voedseltransitie maak je niet alleen – daar zijn nieuwe coalities voor nodig. Het Nieuwe Nassen is zo’n beweging, waarin verschillende schakels uit de keten elkaar vinden. In de Rotterdamse regio verbindt Het Nieuwe Nassen ondernemers, chefs, boeren en inkopers die samen werk willen maken van een duurzamere voedselketen. De Tuin van Holland is betrokken partner in verschillende projecten.
Het Leids Universitair Medisch Centrum is een van de weinige ziekenhuizen met een eigen keuken. Daar koken ze vers, onbewerkt en zonder toevoeging van ultrabewerkte producten.
In het bedrijfsrestaurant van het Onderzoeksgebouw staan (bijna) alleen lokale producten op het buffet. Rechtstreeks van de biologische boer, seizoensgebonden én zonder disposables.
“In de geschiedenis is dit de allerlekkerste tijd om in Nederland te leven”, vindt culinair journalist Jonneke de Zeeuw. Met haar platform Mooncake.nl maakt ze dat zichtbaar en wil ze drempels verlagen.
In de horeca, in de winkels, op de markt – er is een ongekende culinaire verbreding en internationalisering. Zijn we ons eigenlijk voldoende bewust van die culinaire rijkdom? En wat betekent het voor ons eetpatroon in de toekomst? Samen met Jonneke verkennen we hoe andere eetculturen hun plek vinden in onze samenleving.
Wat is de relatie tussen bodem, voedsel en volksgezondheid? Die vraag stond centraal tijdens het symposium ‘Bodem als basis voor gezondheid’, een initiatief van De Tuin van Holland, HarvestCare en het LUMC.
Ruim 180 wetenschappers, zorgprofessionals, studenten, boeren, koks, financiers, beleidsmakers en vertegenwoordigers van NGO’s troffen elkaar in het Leidse LUMC. In ons swipezine lees en kijk je alle presentaties terug.
In kuuroord Noordwijk is de relatie tussen gezondheid en lekker eten voor de horeca van extra groot belang. In Proeftuin Noordwijk laten Noordwijkse chefs zich elk seizoen inspireren door lokale en duurzaam geteelde producten. In een gezamenlijke workshop wisselen ze onderling kennis en ervaringen uit. Bij elk deelnemend restaurant staan een of meer gerechten met het stempel van ‘De Tuin van Holland – Proeftuin Noordwijk’ op de menukaart.
Projectnieuws

Lancering gids: een middag vol perspectieven, praktijkkennis en nieuwe verbindingen
Op 17 november lanceerden we in het Provinciehuis in Den Haag de gids Inkopen van natuurinclusieve catering – een praktische gids, samengesteld met input van een breed team van inkopers,

17 november: lancering gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’
De Tuin van Holland lanceert de gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ – een praktische gids voor publieke inkopers. Maandagmiddag 17 november is de officiële presentatie. In het bijzijn van pioniers

Inkoperscollectief lanceert manifest en Nieuwe Nassen Burger
Het Nieuwe Nassen Inkoperscollectief zette tijdens Gastvrij Rotterdam mooie nieuwe stappen: de lancering van het Manifest Lokaal & Natuurinclusief Inkopen, waarmee publieke en private partijen hun inkoopkracht bundelen om de