In navolging van het broodje Utrecht en Nimma, is Rotterdam nu ook een eigen broodje rijker: het RotterBammetje! En zoals het de havenstad betaamt, doen ze dit net effe anders. In aanvulling op de drie basisprincipes die MVO Nederland hanteert – supersmaakvol, natuurlijk & lokaal en betaalbaar – gooit het Nieuwe Nassen daar haar eigen sausje overheen: seizoensgebonden en 100% plantaardig. Het ontwikkelen van de receptuur is in handen van Perry de Man en Pepijn Schmeink, Rotterdamse chefs en ambassadeurs van Het Nieuwe Nassen. Verwacht dus krachtige smaken en een naam die je bij blijft!
Dit seizoen: 'Naar de Kroten'
Het RotterBammetje verandert met de seizoenen mee – net als de oogst van de boeren. Het eerste broodje, ‘Naar de Kroten’, bestaat uit een boeren boterham van volkoren graan uit het Buijtenland van Rhoon gebakken door Meesterbakker Uljee, hummus van kroten van Landzicht Biologisch en gele erwten van Klompe Landbouw verwerkt door Lazy Foods, met een pittige jalapeñosaus (van Van Gelder), curried kraut (van Basic Theory) en erwten cress (uit Daphne’s Moestuin). De belangrijkste ingrediënten komen van boeren en producenten uit de regio Rotterdam.

Het Nieuwe Nassen Inkoperscollectief creëert vraag
Het RotterBammetje is de eerste actie van Het Nieuwe Nassen Inkoperscollectief, waarin BlueCity, Rotterdam de boer op!, De Tuin van Holland, MVO Nederland en diverse boeren en inkopers in regio Zuid-Holland de handen ineenslaan. Met als doel: het structureel vergroten van de vraag naar lokaal en natuurinclusief geteelde gewassen die biodiversiteit en bodemgezondheid versterken.
Aphra van den Berg, programmamanager De Tuin van Holland: “De Tuin van Holland heeft als doel om de markt van natuurinclusieve producten uit de regio te vergroten. Het Nieuwe Nassen heeft een enorm potentieel om vraag en aanbod in de regio duurzaam te verbinden. En het broodje is daar een heel smakelijk voorbeeld van!”
Lancering op het stadhuis
Chef Perry de Man en programmamanager Jeanette Verdonk serveerden het RotterBammetje aan het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders. Daarmee was de officiële lancering een feit.

Waar en hoe te proeven?
Het RotterBammetje is door horeca en foodservice vanaf 22 april te bestellen via Lokalist. Op korte termijn ook via Bidfood. Diergaarde Blijdorp, ziekenhuis Franciscus Gasthuis en restaurant Dudok, actieve leden van Het Nieuwe Nassen-netwerk, zetten het RotterBammetje binnenkort op hun menukaart.
“Dit onderstreept het belang van een sterke keten,” zegt Robert-Jan Piek van ‘Rotterdam de Boer Op!’. “Hoe beter we logistiek en verwerking regelen, hoe makkelijker horeca kan kiezen voor lokaal en natuurinclusief. Ons doel was dat het RotterBammetje moeiteloos te bestellen is via korte keten dienstverlener Lokalist maar ook via groothandels als Bidfood, waar veel grote horecabedrijven hun vaste inkoop doen – en daar is nu een enorme stap in gezet! Deze samenwerking met Lokalist en Bidfood gaat ons enorm helpen om lokale en natuurinclusieve producten breed toegankelijk te maken.”
Ook meedoen?
Nieuwe partners zijn van harte welkom. Het motto in goed Rotterdams: niet lullen maar inkopen!
Ben jij of ken jij iemand die verantwoordelijk is voor inkoopbeleid in jouw organisatie, en wil je aansluiten bij het Inkoperscollectief? Of wil je meer weten over hoe je lokaal en natuurinclusief eten de norm kan maken, ondanks bestaande inkoopstructuren? Neem contact op met:
- Jeanette Verdonk: hetnieuwenassen@bluecity.nl
- Robert-Jan Piek: r.piek@natuurmonumenten.nl
Het Nieuwe Nassen inkoperscollectief is een samenwerkingsverband tussen Het Nieuwe Nassen (Blue City), Rotterdam de boer op!, MVO Nederland en De Tuin van Holland.