et Nieuwe Nassen Inkoperscollectief zette tijdens Gastvrij Rotterdam mooie nieuwe stappen: de lancering van het Manifest Lokaal & Natuurinclusief Inkopen, waarmee publieke en private partijen hun inkoopkracht bundelen om de vraag naar lokaal en natuurinclusief voedsel structureel te vergroten. Euromast en Franciscus zetten als eerste partijen hun handtekening. Tijdens de meet-up presenteerden de Rotterdamse chefs Pepijn Schmeink en Perry de Man bovendien een nieuw icoonproduct: de Nieuwe Nassen Burger – plantaardig, lokaal én met bodemwinst.
Met het ondertekenen van het manifest spreken deelnemers af om lokaal en natuurinclusief structureel mee te nemen in hun keuzes: van het opnemen van producten in het assortiment tot het vastleggen van criteria in inkoopprocessen en aanbestedingen. Deelnemende inkopers zijn actief betrokken bij gezamenlijke inkoop, innovatie in de keten en het delen van kennis. Naast hun commitment, worden ondertekenaars ondersteund met quickscans, leverancierslijsten en advies, en communicatiemateriaal om het collectieve verhaal uit te dragen.
Collectieve inkoopkracht maakt verschil
Het Nieuwe Nassen Inkoperscollectief verbindt zorginstellingen, gemeenten, horeca, attracties en onderwijsinstellingen die hun inkoop willen inzetten voor een eerlijker, gezonder en natuurinclusief voedselsysteem. Het Nieuwe Nassen Inkoperscollectief richt zich op het opschalen van de structurele vraag naar gewassen die een positieve bijdrage leveren aan het herstel van de biodiversiteit, de bodem en een gezonde leefomgeving. Met elkaar zorgen inkopers dat deze ambitie verankerd raakt in de dagelijkse praktijk, van horecakeukens en ziekenhuiskeukens, tot aanbestedingen en cateraars, met het doel afzet voor natuurinclusieve boeren te vergroten. Door samen in te kopen wordt de keten zichtbaar én rendabel – van aanbesteding tot lunchkaart.

Burger met bodemwinst
Tijdens de meet-up werd ook de Nieuwe Nassen Burger gepresenteerd: een plantaardige burger met impact-ingrediënten uit de regio.
- Impact-ingrediënt 1 – Gele erwten van Klompe Landbouw (Hoeksche Waard): vlinderbloemigen die stikstof vastleggen en bodemgezondheid verbeteren, verwerkt in een falafelburger door Falafval.
- Impact-ingrediënt 2 -Lokaal graan uit het Buijtenland van Rhoon: natuurinclusief geteeld en door Meesterbakker Uljee gebakken tot brioche.
- Smaakmakers zoals zuurkool van Basic Theory en aioli van Lazy Foods maken het tot een broodje dat zowel lekker als lokaal is.
Chefs en Het Nieuwe Nassen ambassadeurs Pepijn Schmeink en Perry de Man ontwikkelden de burger voor de praktijk: vriesvers, makkelijk te bereiden, breed inzetbaar en direct bestelbaar via Bidfood en De Lokalist.

Het Nieuwe Nassen Inkoperscollectief is een initiatief van BlueCity (010), Rotterdam de boer op!, De Tuin van Holland en MVO Nederland. Doel van het collectief is het vergroten van de afzet voor boeren die met hart voor bodem en biodiversiteit werken. Hiervoor ondersteunen zij inkopers met kennis, leverancierslijsten en de ontwikkeling van convenience producten als het RotterBammetje en de HNN-burger. Door inkoopkracht te bundelen, wordt natuurinclusieve landbouw in Zuid-Holland haalbaar én houdbaar.

Fotografie: Jacqueline Fuijkschot