Een eerste terugblik op de lancering

Donderdag 29 september was de officiële lancering van De Tuin van Holland. Met 17 partners ondertekenden we het convenant van deze nieuwe Groene Cirkel. Wij kijken terug op een bruisende en inspirerende dag! Hierbij onze eerste snelle terugblik. 

“Mijn wens is verbinding,” trapte Menko Wiersema af, als initiatiefnemer van De Tuin van Holland en Groene Cirkels. En die verbinding was de hele dag voelbaar – in de geanimeerde uitwisseling én in de inhoud. Wat wij in de aanloop naar de lancering in alle enthousiaste gesprekken al ondervonden, bleek ook in De Fruitvis: hoe de pionierende boer, chef en arts hetzelfde perspectief delen. En hoe ze elkaar in de verbinding inspireren en versterken. 

“De contacten en samenwerking met koks geven inspiratie én ze maken mij beter in mijn vak,” benadrukte Cornelis Mosselman. Het belang van gezonde voeding werd opnieuw onderstreept door Hanno Pijl, die de gevolgen van een ongezonde leefstijl dagelijks in zijn spreekkamer ziet. 

“Niet meer in je auto stappen is voor veel mensen een lastige keuze,” verzuchtte Bas Cloo. “Maar bewust koken, met zoveel mogelijk lokale producten uit het seizoen – er is toch geen leukere manier om aan je gezondheid te werken dan via lekker eten?” 

En daar kwam ook het historische perspectief weer om de hoek kijken. “Dat was een van de verschuivingen in het Holland van de zeventiende eeuw”, vertelde Rachel Laudan op video vanuit de VS. “De nadruk op lekker met elkaar eten, in gezinnen en kleine gezelschappen. Met een rijke variatie aan gezonde producten, voor zover mogelijk uit eigen tuin.”

Het sterkt ons in onze overtuiging dat het brede gezamenlijke perspectief en de brede benadering van De Tuin van Holland zijn wat ons onderscheidt.   

Ook vanuit de verschillende workshops kwamen volop ideeën en inspiratie. We noemen alvast een paar opvallende punten en mooie inzichten:

  • Over smaak: in de zeventiende eeuw ging men minder zoet en zwaar eten, en kwamen er talloze nieuwe smaken bij. Sinds de industrialisatie eten we steeds meer zoet, zout en vet. Onze smaak is afgevlakt. We staan opnieuw voor een keerpunt, want de ecologie vraagt van ons dat we andere dingen gaan eten – en dus ook weer andere smaken gaan waarderen. Hoe gaan we dat doen?
  • Over storytelling: een verhaal vertel je niet alleen, dat ervaar je. Daar kan De Tuin van Holland zich onderscheiden.
  • Over voeding en gezondheid: we waarderen gezondheid eigenlijk nog niet expliciet in de voedselketen. Waarom staan er wel ingrediënten op een verpakking, maar geen inhoudsstoffen op een wortel? We dagen onszelf uit om die waarde echt te zien, concreter in te vullen, te stimuleren en te waarderen.
  • Over landbouw en gezondheid: een gezonde bodem heeft een directe relatie met een gezonde buik. Door ongezonde voeding creëer je eigenlijk eerst je eigen probleem, en daarna heb je allerlei lapmiddelen nodig. Dat geldt zowel voor de bodem als voor onze eigen spijsvertering.

Het is slechts een kleine impressie van de vele ideeën en plannen die uit de bijeenkomst kwamen. We zijn bezig om alles verder uit te werken en rondom een aantal onderwerpen organiseren we een vervolg. Je hoort binnenkort meer van ons!

Heb je naar aanleiding van onze bijeenkomst nog ideeën of initiatieven? Laat het ons weten.

Tot slot werd er ook écht gegeten uit De Tuin van Holland: het team van chef Wouter serveerde mooie gerechten volgens de criteria die we hebben geformuleerd voor in de keuken. Een welkome gelegenheid om nog door te praten. Zelfs na de laatste gang werd er nog volop uitgewisseld.